Kom i gång med din webbutik



Marknadsföring av din webbutik - på internet


E-handeln växer rekordsnabbt
Näthandeln fortsätter att öka år efter år och inget tyder på att utvecklingen ska avstanna. För dig som väljer att starta en webbutik innebär det här oanade affärsmöjligheter. Här ger vi tips och råd om allt från sökordsoptimering till e-handelsplattformar och webbaserade bokföringsprogram.

Skapa en lönsam verksamhet med din e-butik
E-handeln växer rekordsnabbt. Det mesta kan säljas på nätet och du som startar en webbshop har alla möjligheter att skapa en lönsam verksamhet. I ett slag får du tillgång till en helt ny marknad, med en helt annan räckvidd och ett avsevärt större potentiellt kundunderlag än om du driver en fysik butik.

Sökoptimera din webbshop
Det finns naturligtvis en del att tänka på innan du drar igång. Det kanske allra viktigaste – och många gånger mest tidskrävande – är hur du når kunderna och driver trafik till din sajt. Många som handlar på nätet använder sig av sökmotorer som Google när de letar efter en viss produkt. Säljer du till exempel leksaker är det alltså viktigt att du kommer högt upp i träfflistorna när en potentiell kund använder just det sökordet.

Det kan sägas mycket om sökordsoptimering, men i grunden handlar det om att välja de sökord du tror att dina kunder använder, i texten som helhet och inte minst i rubriker och i dina sidors titlar. Att dessutom få andra sajter att länka till din webbshop får dig att rankas högre och därmed hamna högre upp på träfflistorna.

Ett annat sätt att skapa trafik till en ny sajt är att marknadsföra sig i till exempel sociala medier. Det har fördelen av låga kostnader men ställer höga krav på kreativitet. Det gäller att hitta nya sätt att synas för att inte drunkna i informationsflödet.

Öka konkurrenskraften
Oavsett vad du säljer är det viktigt att du redan från början har en fastslagen affärsplan. Vilka är dina styrkor och konkurrensfördelar? Ett litet e-handelsföretag kan nästan aldrig konkurrera prismässigt med stora aktörer, utan måste nischa in sig på andra sätt.

Är din målsättning att erbjuda ett exklusivt utbud av en viss typ av varor som du har specialkunskap om (kanske säljer du inte vilka leksaker som helst utan ekologiska varianter)? Då är många kunder sannolikt beredda att betala lite mer – för den höga kvaliteten, miljötänket och för din expertis.

Nätbaserade e-butikslösningar
Vilken teknisk plattform du väljer till din webbshop är tätt förbundet med din affärsplan och storleken på din verksamhet. Idag finns det lösningar som inkluderar allt; butik, support, jour, affärsrådgivning och koppling till betalsystem.

Bland aktuella e-butikslösningar finns till exempel Nordisk E-handel, Starweb och Textalk. Dessutom finns nätbaserade bokföringsprogram som e-conomic, som kan anslutas direkt till din webbshop och som har potential att underlätta din vardag på flera sätt – bland annat genom funktioner som innebär att nya kunder och beställningar löpande hamnar i ekonomisystemet samtidigt som webbutiken alltid har rätt pris och lagerstatus eftersom uppgifterna inhämtas automatiskt.

Med ett webbaserat bokföringsprogram knutet till din nya e-butik får du dessutom ett smidigare samarbete med din revisor eller redovisningskonsult och frigör tid till det som är viktigare än administration – nämligen din affärsidé.

Kundservice och support
Lika viktigt som det är att din webbshop är snygg och att produkterna presenteras på ett sätt som är rätt för målgruppen, lika viktigt är det att din internetbutik erbjuder bra kundservice och support. Som tidigare nämnts ingår även den här delen av verksamheten i vissa e-handelsplattformar, och det kan vara väl värt investeringen.

Att ha ett tryggt och välfungerande betalsystem, rutiner för reklamationer och returer och möjlighet att snabbt svara på kundernas frågor är nödvändigt för trovärdigheten. För att underlätta för kunden kan det också vara en god idé att lägga upp de vanligaste frågorna direkt på sajten under fliken FAQ.

0 kommentarer:

Copyright © 2013 Kampen mot index - Ekonomiblogg om Aktier, sparande och ekonomi